I september igangsatte Dansk Råd for Genoplivning og TrygFonden i samarbejde med en lang række eksperter oplysningsindsatsen ”Red Hjernen”, der over de kommende år skal skabe et øget kendskab til stroke blandt danskerne. De første resultater er opløftende og viser, at mange danskere allerede har taget stroke til sig og kender de hyppigste symptomer.

Hver dag får 33 danskere et stroke, og for dem er det vigtigt at have mennesker omkring sig, som genkender symptomerne og ringer 1-1-2 med det samme. Oplysningsindsatsen ”Red Hjernen” skal derfor øge danskernes kendskab til symptomerne og få patienterne hurtigere på hospitalet, så flere kan komme tilbage til en hverdag med få eller ingen mén. Indsatsen har allerede bidt sig godt fast i danskerne – bl.a. er kampagnefilmen med Sidse Babett Knudsen, der sætter fokus på ”Stræk. Snak. Smil”, blevet vist mere end 2,5 mio. gange på de sociale medier.

– Vi er meget positivt overraskede over, at vi allerede i begyndelsen af indsatsen kan se, at danskerne har taget det vigtige budskab til sig. Vi har været spændte på, hvordan danskerne ville reagere på vores valg om at bruge ordet stroke, og det har da også givet en del reaktioner, som har været med til at skabe endnu mere opmærksomhed på det vigtige område, siger Christina Rostrup Kruuse, professor og overlæge på Herlev Gentofte Hospital og medlem af Dansk Råd for Genoplivnings bestyrelse.

En måling, som YouGov har gennemført for Dansk Råd for Genoplivning en måned efter ”Stræk. Snak. Smil” blev lanceret, viser, at 41 pct. af danskerne uhjulpet kan svare på, at et stroke er en blødning eller blodprop i hjernen, mens 45 pct. kender til remsen ”Stræk. Snak. Smil”, der fortæller om de tre hyppigste symptomer på stroke. Samtidig ved 8 ud af 10 danskere, at de straks skal ringe 1-1-2 ved mistanke om et stroke. Det er en glædelig nyhed for Danmark på World Stroke Day.

– Jeg er imponeret over, at der allerede er så mange danskere, der har fået kendskab til stroke og ikke mindst husker remsen. Den er god at have i baghovedet, hvis man står over for en person, som agerer anderledes, og man mistænker, at det kan være et stroke. Vi ved, at det kræver en langsigtet indsats at nå ud til alle danskerne, og derfor vil vi i de kommende år løbende sørge for at minde danskerne om stroke. Forhåbentligt betyder det, at vi på sigt vil kunne se en positiv udvikling i antallet af patienter, der når på hospitalet i tide til at modtage den optimale behandling, siger Christina Rostrup Kruuse.

Læs mere om den borgerrettede indsats og se kampagnefilmen på www.redhjernen.dk